Írások

Dongó közreműködik... (Dongó)

Megosztom a Facebookon

Ebben az írásban összegyűjtöttem zenei pályám főbb állomásait.

A Magyar Dudazenekarral való találkozás több szakmai kapcsolat elindulását jelentette számomra. Többek között a Békés Bandának is ők mutattak be Budapesten, pedig mindössze 40 km-re volt a lakhelyünk (Békéscsaba és Tótkomlós) egymástól. A Békés Bandával töltött idő a népzenéről szólt. Táncházakban játszottunk és kísértük a békéscsabai Balassi Táncegyüttest. Magával ragadott a néptánclüktetés, például a viharsarki románok zenéjének ritmusa, dallamai. Emellett már a kezdetektől komolyan foglalkoztatott a rögtönzés, az improvizáció. Természetszerű, hogy ilyen alkalmakkor a sokszor játszott népdalok és ornamentikák kerültek elő, s később ezek lettek meghatározóak komponálásaim során is. Mindig is szerettem volna jazz-t tanulni, de a népzene mellett nem maradt rá idő.
Zenei pályám másik fontos állomása a Dél-Alföldi Szaxofon Együttes, ahol népzenei ihletettségű improvizatív zenét, saját kompozíciókat adunk elő. Három lemez jelent meg ebből, a második Londonban, a harmadik a BMC gondozásában. Nehezen kategorizálható műfaj, jazz vagy worldmusic… szerintem egyik sem.
Ilyen módon a Vasmalom sem kategorizálható, bár valaminek el kellett nevezni a stílust, hogy ne legyenek tanácstalanok a szervezők, milyen stílusú színpadon mutassák be a zenekart. Így lett e műfaj neve worldmusic, bár az elnevezést nem kedvelem. A Vasmalomba 1990-ben kerültem. Ekkor adtam fel rajztanári állásomat. Nagyon fontos zenekar volt nekem. Kezdetben féltem, hogy a stílusom idegen lesz tőlük, de elfogadásra kerültek az improvizációim, témáim. Minden évben két, három angol turné, néhány spanyol, portugál és 1996-ban japán koncertsorozat. Két lemezen játszom velük. Sajnálom, hogy nem lett több, pedig vannak még kiadatlan felvételek, amelyeken Bartók zenéjét hangszereltük népi hangszerekre, illetve improvizáltunk rá. Műfajok közti kalandozásaim során eljutottam a nehezen besorolható Kampec Dolores együtteshez is, ahol néhány évig rendszeresen játszottam. Népzenei ízű improvizációimat szerettem összecsengetni a kemény rock hangjaival.
A népzene sose hiányzik az életemből. Rendszeresen játszom – lemezeken és koncerteken – a Téka együttessel, a Csík Zenekarral, a Szeredással. Népzenei ihletésű feldolgozásokat, kompozíciókat adunk elő Fábri Gézával, az Etnofon Zenei Társulással, a Makám Együttessel (Anzix). Népdalfeldolgozásaim jelentek meg a Villő Énekegyüttes „Mennyei Király születik” című lemezén. Mindig élmény Palya Beával dolgozni, lemezein játszani. Valami nagyon hasonlót találtunk. Ő az énekben, én a szaxofonon. Külön szeretném kiemelni a Vujicsics Együttessel való munkát, a kutatást a Dráva menti, mohácsi és szerb dudazene tekintetében. Felkérésüket szakmai megtiszteltetésnek érzem. Magával ragad az a muzikalitás, amely ebből a furcsa, Bartók által is megcsodált dudavilágból árad.

Csatolt galériák

  • Dél-Alföldi Szaxofon Együttes
  • Dél-Alföldi Szaxofon Együttes
  • Lemezek
  • Kompozíció
  • Dél-Alföldi Szaxofon Együttes
  • Dél-Alföldi Szaxofon Együttes
  • Álom-álom, kitalálom
  • A pokol dudása
  • Psyché
  • Vasmalom II.
  • Makám
  • Vasmalom III.
  • Magyar Dudazenekar
  • Szeredás
  • Villő
  • Magyar Dudazenekar
  • Csík Zenekar
  • Szóló
  • Joc
  • Lemezek
  • Szeredás
  • Délszláv hangszerek
  • Bánáti dallam
  • Vujicsics
  • Lemezek
  • Délszláv hangszerek
AionHill